hétfő, október 21, 2013

10 perces fejlesztő ovisoknak


Nemrég voltam a helyi nevelési tanácsadóban középső gyermekem kapcsán. Ő már nagycsoportos ovis és az iskolára készül -ugye törvényileg aki augusztus 31. előtt betölti a hatodik életévét iskolaköteles lesz. Ugyanakkor ettől még vannak olyan gyermekek, akik nem érettek az iskolára -az ő kiszűrésüket segítik az óvónénik mellett a nevelési tanácsadó munkatársai -jelen esetben előszűrés volt az oviban. Ezzel nem volt semmi dolgom, oviidőben odament egy hölgy helybe, szűrt (azaz játékosan felmért), és szólt az óvónéninek, mikor tudok vele beszélni a gyermek eredményéről. Na erre mentem el nemrég. A hölgy nagyon kedves és felkészült volt, de sajnos olyan nagyon jó híreket nem mondott számunkra. Ahhoz, hogy gyermekem vágyát,-miszerint hogy jövő szeptembertől iskolás lehessen- valóra válthassuk, meg fog kelleni dolgoznunk. Lánykám nagyon várja már az iskolát és ezért alapvetően nem is kérdés, hogy megteszünk mindent, hogy minél előbb elérhesse ezt és ne kelljen még egy évet várnia erre. A nevelési tanácsadós hölgy mutatta a feladatokat, amiket elvégeztek és mondott is ötleteket, hogyan tudom otthon fejleszteni, felkészíteni a gyermeket (amellett, hogy jelentkeztünk az ottani ovis fejlesztős foglalkozásra is). Biztos sok más szülő is hasonló helyzetben van, ezért talán segít ha megosztom akár nekik, akár másoknak ötletemet.


Az ötlet alapja egy másik blogposzt volt: Virágnál láttam az osztott tárolós vágós tippet -imádom az osztott tárolókat és Virág ötleteit is, így ez a tipp is nagyon és rögtön megragadott, és mivel pont fejlesztendő középső lánykám van oda a vágásért, ezért nem is volt kérdés, hogy elkészítem neki. Igen, de akkor már egybeveszem az iskolára készítő fejlesztéssel is.

Így született meg ez a fejlesztő doboz, ami játékos, közös foglalkozások alapja. Lehet vágni, rajzolni, feladatokat megoldani, mérni, számolni -minden egyhelyen (különösen fontos ez úgy, hogy legkisebbünk mindig mindent imád lenyúlni)

Maga a füzet, amibe a feladatokat rajzoltam megvan 10 perc alatt, ha nincs otthon megfelelő egyéb eszköz (számolópálcika, stb), akkor papírboltban gyorsan be lehet szerezni a hozzávalókat (számolókorongokat még én is venni fogok), vagy otthon összeszedni pár eszközt (remek a célra pár kis mütyür, amiket amúgy is szeretnek sorba rendezni, megszámolgatni)

A feladatok, amik fejlesztenek, de játékosak is a következők lehetnek:

  • Vágás megadott sablon alapján (lásd színes papírok az olló mellett)
  • A kivágott sablon, vagy egyéb beragasztása a füzetbe (üres oldalakat hagytam ki emiatt)
  • Füzet feladatainak megoldása
  • Számolás pálcikákkal (ill majd korongokkal is)
    • hány pálcika van előtted?
    • mennyit kell hozzárakni, hogy 3 legyen előtted összesen?
    • mennyit kell elvenni, hogy 3 maradjon?
    • rakj melléje ugyanannyi pálcikát!
    • rakj melléje kevesebb / több pálcikát!

És a jutalmazásra is gondoltam, nehogy rossznak érezze a gyakorlást, hiszen nagyon nem szeretném már előre elvenni a kedvét a feladatmegoldásoktól, számolástól, vonalhúzogatástól, stb. Tehát jutalomként minden egyes elvégzett feladat után (füzetben egy oldal = egy feladat) kap egy matricát a gyűjtőlapjára. Nem is akkor, amikor betelik az egész gyűjtőlap, hanem még előtte, 5-5 matricánként is fog kapni kis meglepetést (valami apróságot, aminek örül, játékot közösen vagy kedvenc ételét, stb).

És ami eddig kimaradt: a füzet feldatai -ezek részben azok, ill olyanok, mint amiket a nevelési tanácsadós hölggyel csinált, ill. pár egyéb, ami hasznos lehet:
  • előre megrajzolt vonalak (formák, egyszerű rajzok, kacskaringós vonalak) átrajzolása (ehhez egyik lapra rajzoltam erős filccel és az előtte lévő lapot ráragasztottam, így biztosan nem fog elcsúszni, és a gyerek könnyen átrajzolhatja)
  • vonal húzása két másik vonal közé úgy, hogy azokat ne érintse
  • firkavonalak között megtalálni és kiszínezni a megadott formákat (szívet, halat, stb)
  • p, q és b, d sorozatok, ill a megfelelő betű kiválasztása a sorba ill másutt ezen párok megtalálása (p-p, q-q, stb)
  • rajzolás: többet, kevesebbet, ugyanannyit valamiből (kör, pluszjel, stb) vagy adott formánál kisebbet / nagyobbat / kb ugyanakkorát
Kíváncsi vagyok, hogy fognak menni a gyakorlatok a kisasszonnyal, mennyire lesz türelme, kitartása hozzá -hiszen csupa olyasmit gyaklorlunk majd, ami nehezen (rosszul) megy neki. Ha lesz Nektek is tapasztalatotok az ilyen vagy haosnló játékos feladatok kapcsán, osszátok meg! 

És íme pár oldal a füzetkéből:

halak átrajzolása

szívek megtalálása, kiszínezése

azonosak összehúzása

vonalátrajzolás, vonalak közé újabb vonal rajzolása

útra szaggatott vonal rajzolása

párok megtalálsa, összehúzása

itt is

ezt elmondom neki szóban is, hiszen nem kell ismernie a relációs jeleket.
Szóval ide nagyobb vagy kisebb ugyanolyan rajz rajzolása


Print

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...