csütörtök, szeptember 05, 2013

Ebéd (/ menü) tervezés



Mi ez és miért jó?

Menütervezés alatt azt értem, amikor az ember eltervezi kb egy hétre előre, hogy mi legyen az ebéd (esetleg még a többi étkezés főbb irányvonalát is).
Ez nem igényel sok időt (pláne ha felirtük a család kedvenc és általában használt receptjeit, ebédötleteit) és nagyon hasznos tud lenni hét közben akár egyszeri nagy bevásárlással számol az ember, akár naponkénti kisebbekkel.
Elkészítéséhez elég egy papír és toll, de készíthetjük letörölhető táblára/fóliára is és léteznek előre elkészített táblázatos nyomtatható verziók is. Ha ez utóbbit választjuk, annak előnye, hogy a menüket elrakva újra felhasználhatjuk, nem kell mindig új heti tervet kiötölni.

Hogyan érdemes nekikezdeni?

Könnyít a dolgon, ha első körben összeírjuk, miket szeretünk és szoktunk enni főétkezésekre. Még jobban könnyít a dolgunkon, ha kategóriákra bontjuk: tésztaételek, húsételek, főzelékek, rizses vagy krumplis ételek, stb.

Menütervezéskor -ami a hét számunkra szimpatikus napja- csak rápillantunk előbb említett összeírásunkra és kiválasztunk 7 receptet (vagy tetszőleges számút, hiszen nincs kőbe vésve hogy pont egy hétre kell előterveznünk, lehet az 5 vagy 14 de akár 3, 8 nap is)

Tervezéskor legyen szem előtt  a naptárunk is, hogy tudjuk, milyen napokra számíthatunk -lesz-e amikor rohanni kell és jó lenne ha aznap nem kéne főznünk vagy akad-e olyan nap amikor a gyerek is velünk eszik?

Ezután nézd át a hűtőt, kamrát -mi van meg eleve otthon a leendő ebédekhez (vagy vacsorákhoz) avagy milyen olyan alapanyag vár sürgősebb felhasználásra, ami hamarosan megromlik, lejár.

Számíthat az is, mi az, ami éppen akciós a közeli boltokban.

Mik a pozitívumai a menütervezésnek?

  • Időt takarít meg -hiszen nem kell naponta azon gondolkoznod, mi legyen az ebéd/vacsora. 
  • Energiát takaríthatsz meg -mert elvileg tuti, hogy minden meglesz otthon, ami az ebédhez kell, kisebb az esélye, hogy kimarad valami, amiért a gyereket/férjet kellene leküldeni a boltba.
  • Olcsóbb -tervezhetsz akciós bolti kínálat függvényében és a heti egyszeri nagy bevásárlás segít, hogy kevesebbszer kelljen boltba menni és ezáltal minimalizáld az impulzusvásárlásokat.
  • Kevesebb lesz a pocsékolás -a tervezés miatt.
  • Könnyebb egészségesen és/vagy a diéta szerint étkezni -szintén az előre tervezés miatt.
  • Könnyebb a mélyhűtőbe főzni -elég majdnem csak annyi, hogy a tervezett ételeket dupla adagban készítsd el és a második adagot fagyaszd le (nyilván ahogy az adott ételt lehet: készen vagy félkészen)
  • Hét közbeni kevesebb frusztráció -hiszen az ebéd/vacsora letudva.
  • Pár hét alkalmazás után magától is működik -ha már bejáratódott a heti menü, akkor érdemes eltenni a tervlapokat és pár hétnyit elég összeírni amiket aztán lehet egymás után felhasználni. Már 3-4 hétnyi terv is elég lehet, ez összesen ugye 3-4 terv és egy hónapra letudva az ételtervezés.
  • Ha elrontod az ebédet vagy megromlik egy hozzávaló (amit nem tudtál előre) akkor sincs vész; nem kell boltba rohangálni, sem ételt rendelni, mert ott van a másnapi ebéd hozzávalói (kivéve, ha a tervezett időtartam utolsó napján lesz gond, de ezért érdemes az utolsó nap bevásárolni, így kimarad mindenféle üresjárat és tuti akad legalább egy ebédnyi hozzávaló otthon rontás esetére is)
  • Ha van elég energiád, időd, akkor a heti bevásárlás után az ételek elpakolásakor elő is készítheted amit csak lehet, ezzel megkönnyítve a későbbi munkád. 
  • Ha hosszabb, előre nem látható programod lenne, akkor bárki más is el tudja készíteni az adott napra tervezett ebédet (férjed, nagyi vagy a nagygyerek)


Heti menü tervezése

 Lépések:

  1. Írd össze az összes ételt amit szerettek és el tudsz késziteni, amiket szoktatok enni (új recepteket, ki nem próbáltakat ne irj fel, csak ha már tesztelted és bevált)
  2. Bontsd kategóriákra: főzelékek, húsos ételek, tészták, tepsisek, rakottak, egytálétel...
  3. Tervezz menüket előre: pl. főzelék-hét (a spórolós időre): 7 napra 7 főzelék, avagy kevesebb, ehetitek ugyanazt is más feltéttel, vagy húsos napok, de lehet vegyes is (Hé: főzelék, Ke: más feltéttel ugyanaz, Sze: rizses, Csüt: egytálétel, Pé: tésztás, Szo: tepsis, Va: húsos étel)
  4. Ha szorgalmas vagy írd össze mi kellene ami tuti nem szokott otthon lenni a fix heti menühöz (só, liszt, ilyesmi valszeg lesz otthon, de tarja vagy friss sárgarépa nem biztos)
  5. Érdemes összeállítani egy saját szakácskönyvet a bevált és használt receptekkel: ez jó, mert nem kell keresgélned a recepteket amiket sűrűn használsz de még nem tudsz 100%ig fejből, avagy ha pihennél vagy beteg lennél párod vagy anyukád, anyósod is könnyen láthatja, hogyan készíted az ételeket és miket szoktatok enni. A recepteskönyv sokféle lehet, de ne virtuális legyen, az nem praktikus. Lehet nyomtatott, fűzött oldalak, egy jegyzetfüzetbe kézzel írva vagy beragasztgatva, esetleg saját recepteskönyvbe írt
  6. Érdemes listába szedni az ebédre (/vacsorára) kedvelt ételek mellett a reggelire-uzsira-tíróraira valókat is: ez jó ötletadó amikor álmosan ébredsz és a gyerek éhes de nem tudja mit enne, vagy ha valaki már unja a reggeliket...Érdemes leírni a kedvelt reggeli (-tízórais-uzsis) italokat is (pl. kávé, tea, kakaó, stb)
És akkor egy kis segítség a listádhoz -

Pár tipp a kategóriákon belül:

  • REGGELIRE való ételek: kenyér felvágottal / szalámival / kencével (máj- vagy sajt-, vajkrém vagy vmi zöldséges krém, vagy csak vajjal és zöldséggel, esetleg zsiros kenyér), kalácspékáru (pogácsa, bukta, stb), gabona-, rizs- vagy más pehely avagy müzli tejjel, joghurttal vagy amivel szeretitek
  • ITALOK reggelre: felnőtteknek kávé, tejeskávé, capuccino, gyerekeknek is tea (filteres / gyógynövényes / gyümölcsös, stb), macikávé, tej, kakaó, vmilyen tejital (pl. karamelles), gyümölcslé (frissen facsart / bolti)
  • UZSONNA vagy tizórai: joghurt (sima / gyümölcsös bolti vagy házi),túró(krém), gyümölcsmüzliszeletabonetthamletkorpás keksz
  • Ebédre valók: FŐZELÉKEK: krumpli, répa, zöldborsó, zöldbab, bab, lencse, spenót, sóska
  • FELTÉTEK a főzelékekhez -persze nem mindegyik megy mindhez, válogass!:  tojás (tükör / főtt), virsli (főtt / sült / hagymás / bundázott), bundás kenyér(vagy kifli, zsemle), húsos (sült kolbász / natúr vagy rántott hússzelet / pörkölt),fasirt (szokásos / szójás / zöldséges) 
  • TÉSZTÁK ebédre: spagetti (bolognai / milánói / carbonara), krumplis,zöldborsós, lasagne (paradicsomos / spenótos / zöldséges), 
De még ennél sokkal-sokkal több ötletet találhattok a neten -pl. rengeteg féle lasagne itt

Egyéb gazdaságos ételek

  • krumplistészta
  • borsós tészta
  • cukkinis tészta

    Kenyérrevalók

    Kenyérre kenhető gazdaságos krémek:

    • gulyáspástétom (maradék gulyásból)
    • házi májkrém (olcsóbb és egészségesebb mint a bolti)
    • zöldségkrémek (szinte bármiből lehet: padlizsán, cukkini, répa, stb)
    • krémek hüvelyesekből (mint bab, lencse, stb)
    Nyomtatható menütervező sablonok
    A bejegyzéshez az inspirációt adta: theOrganisedHousewife: Meal planning


    Print

    Nincsenek megjegyzések:

    Megjegyzés küldése

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...