csütörtök, június 13, 2013

Hogyan tartsak rendet és tisztaságot a nyári szünet alatt?

Könnyű kérdés, ha táborban vagy nagyinál van(nak) a gyerek(ek), de annál nehezebb, ha az idő nagy részét otthon töltik.


kids cleaning

Olvastam egy cikket, amelynek ugyan nem az összes ötlete telitalálat -szerintem- de van, ami használható. Ez alapján összeírtam a saját listámat, pár tippet, hogyan fogom próbálni megvalósítani illetve megtartani a rendet és tisztaságot a nyári szünidő alatt (megj.: mivel még a legkisebbel itthon vagyok amúgy is, ezért is lesz az, hogy a nyarat kb 2 hét kivételével együtt fogjuk tölteni a gyerekekkel)

1.) Mindenkinek jut napi 3 feladat, amit el kell végezni. A fent idézett cikkből van az ötlet. Azt írja, ez azért jó, mert 3 dologra könnyű emlékezni és kialakít egyfajta szokást. Jó ötlet, kipróbáljuk! Három gyerek van, a legkisebb még csak 2, így ő ezt idén még megússza, de a két nagy már nem. Úgyis van egy-két olyan feladat, amit rájuk szoktam bízni (külön-külön vagy együtt mindkettőre) és amit jól és (viszonylag) szívesen csinálnak meg.

2.) Kötelező elpakolni a játékokat -nekik! És nem nekem. Ha nem játszanak valamivel, el kell rakni. Ha elől marad, és hiába figyelmeztetem erre őket, akkor én rakom el, de nem a helyére, hanem a bünti-dobozba. Kicsit nehezített a helyzet, mert sokszor a nagyok pakolnak a legkisebb után is, de nálunk ez egyelőre bevált rendszer: a legkisebbnek van egyfajta előjoga, de ha már nagyobb lesz, akkor majd lesz, amikor ő pakol a nagyok után. Így tudhatják, nem hiába kell átvállalniuk a feladatait amíg kicsi.

3.) Együtt-takarítás. Ha szünet van és mindenki egészséges úgyis adódik, hogy csak úgy fogok tudni takarítani, hogy itthon lesznek a gyerekek. És akkor már miért csak én takarítsak? Hogyan is várhatnám el a gyerekektől, hogy idővel maguk is rendet és tisztaságot tartsanak maguk után-körül, ha nem mutatom meg nekik, ezt hogyan kell, mivel jár? Mindenki kap testre szabott feladatokat. Nem a tökéletesség a cél, hanem a gyakorlás, tanulás, hozzászokás.

4.) Program csak a rendrakás után! Azaz ha szeretnének játszóterezni, fagyizni, ilyesmi, csak azután indulunk, hogy itthon rendet raktunk. Ha nem sikerül időben, akkor elmarad a program... (de ilyenre még nem volt példa. Valamiért ha ilyen motiváció van, az mindig bejön és valóban sikerül gyorsan megcsinálniuk az apró feladatokat, amiket kiosztok rájuk)

kids cleaning up clipart Kids Cleaning Up Clipart

5.) Színesítés. Mániám ez, de nem bírom a rutin feladatokat és gondolom, a gyereknek is jobb, ha változatos amit muszáj úgyis megcsinálnia. Ezért lesznek érdekesebbé tett takarítások, rendrakások. Olyasmikre gondolok, mint zenére, vagy időre (időzítőre) rendet rakni, takarítani, elrejtett meglepetés a takarítandó területen, stb. (ötletek innen) De lehet, hogy lesz pontozás, rendtündér vagy verseny is. (ötletek innen)


Print

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...