vasárnap, április 21, 2013

Freezer cooking




Úgy alakult, hogy rosszevő nagylányomnak én készítettem egy hónapig az iskolai ebédét (ergo bevihetett itthonról ebédet a suliba) és ennek kapcsán próbáltam ki én is a fagyasztóba főzést, azaz az ún freezer cooking-ot.

Célheti egyszer (hétvégén) főzni 
-amikor több az idő erre és a romeltakarításra a konyhában (mosogatás)



Az iskolai ebédbevitel lehetősége kapcsán először arra gondoltam, milyen remek lehetőség, hogy végre jobban (többet) egyen és ne farkaséhesen hozzam el a napköziből, de aztán mikor élesbe került a helyzet rájöttem, mekkora kötöttség is ez! Hiszen ha esik ha fúj, ha a másik gyerek kórházba kerül is (ami sajnos bekövetkezett), nekem ebédet kell prezentálnom a gyereknek fogyasztásra készen, sőt, úgy, hogy ha kell más is el tudja készíteni akkor is, ha nem vagyok otthon és esetleg még boltba sem tud menni.

Nem egyszerű, ezért rögtön az elején ráálltam az "egyszerre készítek sokat"elvre. Mivel 1 gyereknek készítek ebédet aki nem eszik sokat, ezért nem nehéz a dolog: veszek nagy adag valamit, elkészítem (félkészre), porciózom, fagyasztom.

A tapasztalat meg jól jön majd nyáron is, csak akkor majd 3 gyerekre főzök. (Persze az iskolai ebédtől függetlenül főzök majdnem mindennap a legkisebbnek és magamnak is, de mi szeretünk változatosabban enni mint a legnagyobb gyermekem, így nem ugyanazt készítem neki és nekünk)



Alább írom fő alapanyag szerinti terveimet, ezeket terveztem összeboronálni (azaz az első hét nem azt jelenti, hogy minden nap fasírtot vitt a gyerek, hanem azt, hogy a darált húsból azon ételekhez készültek alapok amiket fagyasztottam és felhasználtam a következő kb 2-3 hét során)

1. hét: Vettem 1 kg darált húst. 


Ebből lett fasírozott -kisgömböc, rúd és egybefasírt töltetlenül- és bolognai ragu. 

A fasírtból egy adagnyit kisütöttem, ez lett a hétfői ebéd rizzsel, a többit lefagyasztottam kiporciózva.
A bolognait elkészítettem és kis adagokban lefagyasztottam (muffinsütőben)

fasírozottak fagyasztásra készen
(ezek a gömböcök és a leendő csámcsák -lásd lejjebb)

Első heti ebédterveim:

  1. gömböcfasírt kukoricás rizzsel
  2. rúdfasírt pálcikára szúrva (papírboltira) sült krumplival (a pálcikára húzás oka, hogy simán nem ették meg, sőt, meg sem kóstolták, így viszont azt mondtam, ez csámcsa pálca -biztos tudjátok, melyik rajzfilmben van ilyen- és nagy sikere lett, elfogyott mind)
  3. egybefasírt bulgurral és zöldségekkel
  4. bolognai ragu spagetti tésztán sajttal
  5. bolognai ragu tésztával, sajttal, sütőben sütve
bolognai ragu készen, csak fagyasztásra várva
amibe tettem az fánksütő forma, de mehetett volna muffinsütőbe is

2.hét: Vettem 70 dkg csirkemellet

Rántott hús (panírozás után fagyasztható), Kockázott hús (lehet pörkölt vagy páccal mondjuk mézes-mustáros), sült hús (sütőben sütve simán vagy pácoltan szeletben)*
Ha pácoltan tervezzük elkészíteni, akkor páccal együtt fagyaszthatjuk

Második heti ebédterveim**:

  1. Rántott hús krumplipürével
  2. Mézes-mustáros kockahús rizzsel
  3. Csirkepörkölt galuskával vagy tésztával, esetleg tarhonyával
  4. Sült hús savanyúsággal vagy salátával
  5. Pácolt sült hús főtt krumplival
**Megj.: Ebből most csak rántott hús lett, de eredeti terveim szerint a nagy adag szelethúsból lehetett volna még sok másféle étel is (csak a többire gyermekem kijelentette, meg nem enné, így nem láttam értelmét variálni és ezelőtt elég rég ettünk rántott húst, így most belefért egy nagyobb adag -el is fogyott hamar, egy hétig se tartott ki a mélyhűtőben várakozó adag)

3. hét: Tésztázós hét


Terv: készíteni házi tésztát. Nincs ehhez semmi extra szerkezetem, gépem, csak összegyúrom a tésztát, kinyújtom és méretre vágom. Fagyasztható is. A recept is egyszerű és sokféleképpen variálható, színezhető a tészta és a gyerekek is odavannak a házi tésztáért! Persze ez nem lesz olyan vékony, mint a boltiak, de ennek is megvan a maga varázsa (ezért sem tervezem egyelőre tésztagép beszerzését). A nagyobbak segíthetnek a tészta nyújtásában, formázásában is!
Készítenék hosszúmetéltet és töltött tésztát is, sőt, lasagna-szerű lapokat is (nyílván vastagabbat tudok itthon sk előállítani)

Harmadik heti ebédtervek:

  1. Hosszúmetélt tészta szósszal -pl. caronara-szerűen (nem poros hanem házi verzióban!)
  2. Töltött tészta I. Pirog húsos szósszal (van formázónk a pirosghoz)
  3. Töltött tészta II. Tortellini* gombás szósszal, öntettel
  4. Töltött tészta III. Canelloni* sajttal, sütőben sütve
  5. Lasagne*, azaz rétegezett tészta töltelékkel és sütőben sütve
*A csillagozott tészták nem teljesen olyanok, mint a boltiak, olyat itthon, eszközök hiányában nehéz lenne készíteni, így gondoljátok oda a "-szerű" jelzőt is (Tortellini-szerű, Canelloni-szerű, Lasagne-szerű)

4. heti tervek: Zöldséges hét


Vennék egy nagy adagnyi leveszöldséget.
Ebből lehetne kétféle leves is: hús- és gulyásleves, és pár főétel is: zöldségragu, zöldséges fasírt, vegyesfőzelék.

Negyedik heti tervek:

  1. Húsleves, utána grízes tészta vagy palacsinta
  2. Gulyásleves, utána mákos guba
  3. Zöldségfasírt bulgurral
  4. Zöldségragus tészta (olyasmi mint a bolognai szósz csak darált hús helyett zöldséggel, tehát zöldséges-paradicsomos ragu, tészta, mondjuk spagetti, és mehet rá sajt is vagy lehet sima paradicsomszósz nélküli zöldségragu, az olyasmi, mint a vadas szósz tésztán)
  5. Vegyesfőzelék tükörtojással 

Megfigyelés: a levesek jól fagyaszthatók -persze belevalók nélkül. 

Húslevest fagyasztani külön előnyös, mert ez lehet más ételekbe az alaplé. Kis műanyag poharakban fagyasztottam le, így 2 dl-es adagokra lettek szeparálva.

gulyásleves is meglepően jó kiolvasztás után, ha nagyon sietünk vagy nincs otthon semmi, akkor krumplit és sárgarépát külön vízben főzve és utána összeöntve a felengedett lével is remek levest kapunk. (Persze, ha van mindenféle zöldségünk, akkor érdemesebb friss levest főzni, nem olyan sokkal több idő mint simán megfőzni a zöldségeket külön)


Konklúzió, tapasztalatok:


Igaziból heti terveimből az első hét után nem lett semmi, mert gyermekem tényleg csak 3 féle ételt hajlandó megenni és annak nem láttam értelmét, hogy hazahozza érintetlenül ebédjét (ő nem a meggyőzhető fajta, és most pont azért vitt otthonról ételt, hogy sokat egyen mert egy betegeskedős tél után nagyon ráfér a súlygyarapodás -így maradtunk a 3 félénél és mellé egyéb módon, nem ebédre igyekeztem adni mindenfélét amivel biztosítható számára a sok vitamin és ásványi anyag, amik a 3félében nincsenek)
De a tervek jók voltak, lehet, inkább itthon vetem be, a legkisebb gyermek szerencsére jóevő és jól jön ha csak előkapom és hamar kész -pláne mióta jó az idő és lehet sokat kint lenni, sétálni, játszózni -ilyenkor nem jó hazasietni ebédet főzni (ami nekem mindig kb 1 óra ha nulláról kell kezdenem és közben a kicsire is vigyáznom kell)

Előnyök:

Ha rá tudunk szánni időt, energiát és pénzt (és elég nagy a fagyasztónk) akkor remek lehetőség könnyen és gyorsan elkészíthető hazai félkész ebédeket (vacsorákat) felhalmozni -szerintem ez kisgyerekes családokban nagyon nagy előny!

A fentebb ismertetett 4 hetes ebédtervhez szükséges főbb alapanyagok amikre be kell ruházni ha egyben főzünk többmindent, az alábbiak:

  1. darált hús
  2. szeletelt vagy egybehús (pulyka- vagy csirkemell, esetleg disznóhús)
  3. tojások és liszt a házi tésztához vagy bolti száraztészták (ez utóbbi nem a fagyasztóba megy persze)
  4. leveszöldségek 

És a freezer cooking hátrányai:


Tele a mélyhűtő 
(oké, nálunk extra kicsi van 5 személyre, de itt csak a levesek és a fasírtok vannak elrakva, meg pár -de nagyon kevés- egyéb holmi és amint látszik is, nagyon tele van, fullra)

És a halom mosogatnivaló :( 

Ez utóbbi mindenképpen komoly hátránynak minősült, mert szeretném ugyan azt írni, hogy oké, de egy hétre letudva a mosogatás a gyerek ebédjét tekintve, de sajnos koránt sincs így. Ugyanis ha fasírt, akkor köret kell, ha bolognai szósz, akkor tészta (plusz sajt). 
Így is úgy is kell még hozzá főzni -ha nem is sokat- és azt mosogatni. 
(És amint írtam, a kisebbel mi sokszor mást ettünk és az is külön főzés+mosogatnivalók generálása)

Amúgy összességében bevált a freezer cooking, bár a gyereknek nem ízlett minden -de ez nem a fagyasztás miatt- viszont így a családnak volt egy hétig vész-kajája, ha rossz volt az ebéd, vagy kimaradt vagy kevés volt és valaki éhesebb volt vacsoraidőben. Nagyon jól tudott ez jönni, ilyenkor régebben kénytelenek voltunk pizzát rendelni -se alapanyag itthon se idő főzni komolyabbat és a boltba tőlünk elég körülményes lemenni, nincs az a "leszaladok" dolog sajnos- de most megoldott volt a dolog és ez remek volt.



Ha érdekelnek még a hasonló "egyszer főzök több ebédnyit" ötletek, itt olvashattok ezekről:
És még:


(Az elválasztó citromos sáv forrását a képre, azaz sávra kattintva érhetitek el)


Print

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...